2017. júl 20.

Ne etesd a malacot!

írta: kesjarszilvi
Ne etesd a malacot!

- apró szösszenet arról, mit eszünk a táborban -

NE ETESD A MALACOT! - mert elhízik, és befedi az egész lefolyónyílást!

Vannak olyan napok, amikor marad némi étel az edényekben és tálakban, amiket mosogatni kezdünk, és akkor ilyen szép színes látvány tárul elénk! Napjában csak 12-szer dugul el, szóval még szerencse, hogy ki tudjuk szedni kézzel a kajacafatokat...

A malac etetése és a különböző ételek okán jött az ötlet, hogy ma végre kivesézzem a tábori kosztot! Már több, mint egy hónapja itt vagyok, azóta sok mindent megkóstoltam, és valójában - eléggé hiányzik a magyar konyha. Na nem a zsíros ételek meg a csülökpörkölt, hanem a tejbegríz és a könnyed gyümölcsös-pudingos sütemények, a LEVESEK és főzelékek (meggyszósz és hideg tökfőzelék nyáron), és a rendes, frissen sütött pékáru! A házi lekvár és a VAJ (nem vegan butter műanyagból), és a lehetőség, hogy valamilyen felvágottat vagy kolbászt egyek reggelire. Hiányoznak a könnyű vacsorák és a laktató ebédek. Egyszóval, várom már, hogy magamra főzhessek megint. 

De nem rossz ez, túl lehet élni, mert vannak itt is finom és laktató fogások - csak ügyesen kell válogatni! És mivel mi a konyhán dolgozunk, voltaképp azt eszünk, amit akarunk. Ha nem jó az ebéd, melegítünk valamilyen maradékot a hűtőből. Ez például remek megoldás a problémára.

No de lássuk hát a listát, miből lehet válogatni:

PULYKA SZÓSSZAL ÉS KRUMPLIPÜRÉVEL

A pulyka olyan, mint ahogy elképzeltem, mikor a filmeken láttam: főként száraz a húsa, de nagyon egészséges, és mivel a mieink szabad tartású boldog pulykák, így a húsuk ízletes! De több sem kell az amerikaiaknak, nehogy túl egészséges és kalóriamentes legyen a menü: gravy-vel, azaz szósszal tálalják. A szósz pedig főként abból a léből készül, amiben a pulyka sült, tehát pulyazsírt kevernek keményítővel, és kész is a fogás, hogy a hús ne legyen száraz! A főként pedig azt jelenti, hogy néha belekeverünk egy konzerv pulyka szószt is, ha nem lenne elég...

A krumplipüré elkészítésénél nekem csak az volt a vicces, hogy mikor először mondta a főszakács, hogyan csináljuk, letaglózott: 4 rúd vaj, tej nélkül. Na ez nem az a vaj, amit te otthon veszel, és egészségesnek nevezel! Ez vegán vaj, tejet sosem látott (talán erre használják az összegyűjtött műanyag palackokat az USA-ban), tehát ha tehetem, kerülöm a belőle készült ételeket. Aztán, mikor meguntuk, hogy a 4. rúd után sem volt krumplipüré állaga (inkább hasonlított egy darab sziklára), elkezdtünk tejet használni hozzá - és a gyerekek szerették! 

FAJITA, TACO

Ez az egyik legjobb étel a táborban! Mindkettő a mexikói konyha gyümölcse, és hasonló alapanyagokat tartalmaz (a húst leszámítva), csak az egyiket Taco kagylóba, míg a másikat TELJES KIŐRLÉSŰ tortillába töltik. A Fajitához általában pirított csirkehúst és rizst is, míg a Tacohoz darált marhahúst tálalunk. Sok apróra vágott zöldség, Salsa szósz, fekete bab, tejföl és sajt kerül még a tányérra. Ez az étel a menyországot varázsolja ide - kár, hogy mindig vacsorára esszük! :(

MAC&CHEESE

Az előző étel szöges ellentéte, azaz maga a pokol. Ez az ételnek csúfolt fogás rengeteg amerikai gyerek kedvence - és én komolyan próbálok rájönni, miért! Elbow, azaz könyök tészta (ami nálunk az a pici kunkori a boltok polcain), tejszín és sajt - na meg persze a szokásos keményítő! Ezt a fogást éttermek étlapjain is megtalálod, borsos áron! Félelmetes! De szeretik, és eszik. Megkóstoltam és ehető, de tápértéke valószínűleg nincsen. Főleg, hogy a háromféle sajtunk kicsit sem hasonlít az otthoni kínálathoz. Otthon, ha nem nyúlok a sajthoz 2 hétig, elkezd penészedni a széle... Na ezek a sajtok túlélik a harmadik világháborút is! Mozzarella és Chedar. Még a mozzarella épp elmegy a néha sajtot kívánó szervezetemnek, de a narancssárga színű, gumipapucs ízű Chedar nem az én ízlésemnek lett kitalálva. 

HAMBURGER VAGY HOTDOG SÜLT KRUMPLIVAL

A sült krumplit nem kell bemutatni, mindenki ismeri. A legnépszerűbb fogás a táborban. A gyerekek szabályosan extázisba esnek, amikor sült krumplit tálalunk fel. És persze a hamburger pontosan olyan, mint ahogy elképzeltem kislánykoromban, mikor a Sims-ben grilleztem a karaktereimmel [Sims: számítógépes játék, melyben saját embereket alkothatsz, házat építhetsz és rendezhetsz be, és irányíthatod az életüket, mindennapjaikat. Röviden: online babaház.] A hamburger húspogácsa finom, de rémesen sótlan! És hiába mondtam a szakácsnak, aki vacsorára szokott jönni segíteni a főzésnél, azt válaszolta: igen, mert meg tudod sózni, de mi van, ha valaki nem szereti a sót?! Na de ez ízetlen, kérem szépen! 

A hotdogról inkább csak röviden írok: a virsli ugyanolyan rémesen néz ki főzés után, mint otthon a hipermarketek húspultjaiban találhatók - nem egy Saga vagy bécsi minőség! DE van Tofurky, ami a tofuból készült vega virsli. Ez jó hír lenne, ha nem lenne radír íze! És tudom, hogy el tudjátok képzelni, mert mindenki megkóstolta a radírt a suliban! Sőt, van aki több félét is!

RAVIOLI

Ezt azt hiszem, mi is ismerjük, elvétve lehet vele találkozni a fagyasztott/hűtött termékek között: ez a kis töltött tészta sajttal, gombával vagy spenóttal általában. Itt inkább hasonlít egy párnácskára, és csak sajttal van töltve. A Ravioli elkészítése a következő: Vedd ki a fagyasztóból a Raviolit, forrald fel a vizet, tedd bele a Raviolit, várj, míg feljönnek a víz tetejére, majd merd ki őket egy szűrőkanállal. Tálalj mellé paradicsomszószt. A múltkor a séf a 17 éves lányát küldte, aki sokat segít neki az étteremben, hogy segítsen nekünk megcsinálni a Raviolit... Én kínosan éreztem magam - és megalázva... :D De aztán elmondtam neki, hogy talán sikerülni fog, és magamra hagyott a forrásban lévő vizemmel...

A paradicsomszószról tényleg nem ejtenék sok szót - átírtuk a receptet, mert szerintünk nem voltak megfelelőek az arányok - és azóta mi is megesszük. Brutális méretű konzervek, néhány friss paradicsom, olasz fűszerkeverék, hagyma, fokhagyma. És a titkos hozzávaló! :D

GRILLED CHEESE

A legnevetségesebb ételek első helyezettje, étlapon szintén megannyi étteremben. Nevetni fogsz, ha elmondom, hogyan készül! A Grilled cheese (magyarul grillezett sajt) nem az a grillezett sajt, amit otthon kapsz, ha ezt a fogást rendeled. Grillt látott, meg sajtot, de teljesen más. 

Ugye megvan az a toast kenyér, amit lehet kapni a boltokban? Négyszögletes, előre felszeletelt, bezacskózott. Jelentem mellesleg, hogy mióta itt vagyok, nem ettem friss kenyeret vagy pékárut, mert a kenyér fagyasztva érkezik, és ha "friss" is, akkor is ugyanez a stílus: szeletelt és csomagolt, extrapuha és gyanúsan sokáig eláll penészedés nélkül...

Na a Grilled cheese két darab ilyen szelet kenyér, középen egy-két szelet lapkasajttal (na de ez legalább nem az a minőség, ami otthon nálunk a lapka sajt), megpirítva a grill-lapon vagy sütőlapon, nem tudom a nevét annak a valaminek. A külseje szép barnára pirul és ropogós lesz, a sajt megolvad, és voilá! Kész! Természetesen sült krumplival eszik, hogy a kalóriamennyiség meglegyen!

Ekkor jöttem rá, hogy túlképzett vagyok a szakács végzettségemmel ebbe a konyhába! :D

BBQ CHICKEN

A Barbeque a kedvenc ételem a táborban! Iszonyatosan finom, grillen sütött csirkemell szeletek vannak benne, és a szósz is valami mennyei. De nem eszek sokat, mert a szósz tömérdek ketchupot és sok cukrot tartalmaz. Ebben a kecsap-cukor-mixben továbbá ananászdarabok vannak, amitől még pikánsabb nekem ez az étel. Nem tudok rosszat mondani rá, egyszerűen fenséges! Bár nem a bonyolultságáról híres ez a fogás sem...

PIZZA BAGELS

A legnevetségesebb ételek listájának újabb dobogósa. Bagel, ami a tömör zsömle közepén egy apró lyukkal (ezt is fagyasztva hozzák), ezt megkenjük paradicsomszósszal, leszórjuk sajttal, és bumm be a sütőbe! Újabb fogás, amihez úgy érzem, elkél a segítség! :D Mivel a Bagel tömör, fehér lisztből készült  - amúgy sajnos finom - pékáru, így mi alakunkat kímélve ezt a fogást mással helyettesítjük.

STEAK ÉS PIRÍTOTT BURGONYA

 A másik kedvenc ételem, amire nincsenek szavak. A steak félig átsült, ahogy szeretem, de sajnos csak frissen jó, újramelegítve már nem az igazi! A steak is olyan, ahogyan elképzeltem, de valószínűleg azért, mert ezek is kissé molett tehenekből készültek. Mikor otthon próbáltam steak-et sütni, kiszáradt, vagy teljesen nyers maradt, de itt láttam, mi a titok: a hús minősége. Otthon túl jó minőségi, házi marhából próbáltam! :D Viccet félretéve, ez az igazi steak-marha, a hús fenséges - de ezt is leöntik szósszal, már csak a megfelelő zsírbevitel miatt is!

A roasted potato, vagyis a pirított burgonya (nálunk héjában sült krumpli) tökéletes étel, kevés olajat tartalmaz - éppen csak hogy a fűszerek rátapadjanak a felületre - , és a fűszerezése mindig fenséges! 

MEATLOAF, AZAZ A MAGYAR FASÍRTRÚD

Én különösen nem szeretem, mert én az otthoni fasírtrudat sem szeretem, de ez is egy ehető, húsos fogás. Hiányzik ugyan a tojás a közepéről, és természetesen van hozzá szósz! :D De alapvetően nincs vele probléma. Bocsi, ha ezzel csalódást okoztam! :D

SPAGETTI HÚSGOLYÓKKAL

Nagyon könnyű, nagyon egyszerű. Ám az amerikai marhából készült húsgolyók sütés közben felükre zsugorodnak, és sokkal kevesebb tojást és zsemlemorzsát használnak, mint mi otthon. Továbbá, keményebbek is ezek a húsgolyók. 

De komolyan, nem értem, miért zsugorodnak össze, mikor ezek boldog biotehenekből vannak, akik naphosszat ugrándoznak a réten örömükben! Hogy lehetnek hájasak?! 

Ha kihagytam valamit, Isten bocsássa meg nekem, lassan este 11 óra, és ma sokat dolgoztam annak ellenére, hogy szabadnapom volt! 

Többek között a rendelt laptopom helyett egy másik modellt küldtek, szóval a cserét kellett intézni. Még jó, hogy Sebastian segített, mert ugyan az élőbeszéd már megy angolul (legalábbis jobban, mint eddig valaha), de a telefonbeszélgetés valahogy így hangzott volna: Huh? What? I don't understand! Can you repeat it? Sorry? :D (He? Mi? Nem értem! Megismételné? Tessék?)

Amúgy a lengyel fiúkat imádom a táborban, nagyon segítőkészek és idióták (a jó értelemben) - szóval megvan a közös hang. És nem azért írom, mert olvassák, dehogy! :D

 

Köszi, hogy olvastok! ;) A sztori folytatódik...

Szólj hozzá

mint a filmeken lovastábor International Riding Camp amerikaikonyha por&konzerv