2017. júl 12.

Bevallom, felszaladt pár kiló...

írta: kesjarszilvi
Bevallom, felszaladt pár kiló...

Már több, mint egy hónapja érkeztem Amerikába, az álmok és a gyors kaja országába. Az étkezésem exponenciálisan tart a szörnyű felé, és nem azért, mert napi 5 brownie-t megeszek, meg le se tudok állni a sült krumplival! 

Mint megtudtuk a napokban, sajnos Amerikában a biokaja (ami ugye itt a táborban nálunk fogyasztható) sem annyira bio, mint kis hazánkban. A földieperről hiányzik például a FÖLD, a zöldbabok zavaróan egyforma hosszúra nőttek, a dinnye meg ugye nem magától nő mag nélkül...

Lábjegyzet: a főnök azt mondta, az amerikaiak nem szeretik a magokat a dinnyében, ezért módosítják őket - jó vicc, hát persze, a magyarok sem a magok miatt eszik, de attól még nem oltjuk be és csonkítjuk meg a gyümölcsöt! 

Szerény véleményem szerint a barackban sokkal zavaróbb a mag, hisz le se tudod nyelni, az meg mégis maggal együtt érkezik! Ki érti ezt a rendszert?! :D

Tehát, a gyümölcsök és zöldségek is kezelve vannak bizonyos szinten (bár minden nonGMO), legalább permetezik őket, de a Szupermarketben még plusz fényt is varázsolnak rájuk egy speciális permettel, hogy vonzóbbak legyenek a vásárlók számára. 

Bármit is eszünk, az nem magyar gyomornak való!

Hogy mit eszünk a táborban hétről hétre, azt egy másik cikkben kifejtem Nektek, legyen elég annyi, hogy a BBQ az valami mennyei; a steak olyan, mint ahogy elképzeltem az ízét, mikor láttam a filmeken; a hamburgerről pedig nem lehet lemondani egy alkalommal sem.

Visszatérve a szalagcímhez, meghíztam egy kicsit, és ez főként a súlyomon és az új pólóméretemen látszik. 

Csalóka, hisz a mérleg nem kg-ot, hanem fontot mutat, azaz a súlyom 140 font jelenleg amerikai idő szerint. Ha valaki nagyon kíváncsi, most gyorsan nyisson egy új fület, és keressen rá az átváltásra (főleg azoknak tanácsolom, akik azért olvassák a blogom, mert irigyek, féltékenyek, vagy csak szimplán rosszmájúak)! :D

Egyszerűen nem tudom feldolgozni, miért nem volt jó az amerikaiaknak a nemzetközileg elfogadott SI mértékegységrendszer! Miért kell ebben is különcködni?

És hogy miben is különcködnek az Amerikaiak?

Kezdjük a gallonnal. A gallon az a hatalmas műanyag palack a filmeken, ami tele van narancslével. Ezt használják liter helyett. Van fél gallon, meg negyed gallon, de liter nem igazán. Ám jó hír, hogy a mérőpoharakon fel van tüntetve a liter egysége is (annak ellenére, hogy egyik recept sem használ litert!)... :D

Ha a főzésnél maradunk, a kedvenc mértékegységeim a CUP, a TABLESPOON és az UNCIA. Eleinte azt hittem, a cup (jelentése:pohár) az tényleg egy pohár, mint otthon a bögrés sütiknél a normál bögre. Nem kérem szépen, ez itt egy mértékegység, ami jelölve van a mérőpoharakon. A tablespoon (evőkanál) magában nem lenne vicces, hisz ez nálunk is van, de mikor megkérdeztem a főnit, hogy púpos legyen-e az evőkanál, éreztem, hogy nem vagyunk egy hullámhosszon. Srácok, az nem az az evőkanál, amit te kiveszel a fiókból, jóllehet a mennyiség nagyon hasonló. 

AMERIKÁBAN A HÁZTARTÁSOKBAN VAN MINDEN RECEPTBEN TALÁLHATÓ MÉRTÉKEGYSÉGNEK MEGFELELŐ SEGÉDESZKÖZ - NEM IS EGY! Mérőpoharak, 1/2 és 1/3 Cup-ra "beállított" kanalak, és a csipettől kezdve az evőkanálnyi adagig mindenféle kanálszettek. 

My favourite (a kedvencem): az uncia (angolul ounce)! Ezt az amerikaiak súly és folyadék megadására is használják, nekem ez csak a hatalmas zsák tészta kimérésekor lett gyanús. A receptben OZ megjelöléssel láttam a tészta mennyiségét, és nem tudtam összeegyeztetni a fejemben a kettőt. Másnap megkérdeztem a főnit, miért OZ-nek rövidítik, ha nincs is benne Z, de erre ő csak nevetett. Köszi, Amerika! :D

Hosszúság mérésére a konyhában gyakori a hüvelyk (inch) használata, például a mély tepsit hívjuk 2-inches tray-nek. 

Ami még konyha, és imádom, az a hőmérséklet! Természetesen nem Celsius van, hanem Farenheit mindenhol! Még a tabletem is Farenheit-ben jelzi ki reggel a napi hőmérsékletet - hiába nem értem egy hónapja, mit jelent az adott fok aznapra... De a sütővel sincs könnyebb dolgom. Míg otthon tudom, mi az ideális hőfok az ételeknek, itt folyton kérdezgetnem kell. Meg sem próbálom megérteni a rendszert, mivel nem egy egyszerű átváltásról van szó! :D

Azt biztos sokan tudjátok, ezért nem is megyek bele, hogy az áramerősség is eltérő a két kontinens között (110V <-> 220V), így átalakítót kell használni (és nem csak azért, mert nem tudom beleerőltetni az európai dugómat az aljzatba!). 

A méretezés is eltérő, de szerencsére a kínai piac térhódításának ma már minden ruhába bele van írva az európai méretezés szerinti szám is (meg 5 másik...), így nem kellett pánikolnom, mikor csizmát vásároltam a második itt töltött napomon.

És az első díjat kiérdemlő őrület a "Hogyan zavarjuk össze az európaiakat könnyedén?" játékunkban: a 30-as táblák az út szélén mindenhol! Milyen lassan haladnak itt az autók, mi? :D Nem elég a km-mérföld átváltás, de még számoljam ki a mérföld/órát is? Erre jelen körülmények között - ami napi átlag 9-10 óra konyhai munkát jelent - nem vagyok képes.

Utálatos dolog, hogy SEMMIT nem tudnak rendesen használni a mértékegységek közül! :D 

És akkor a pénzükről még nem is beszéltem! Ez a QUARTER (negyed) mindenhol megjelenik, így a pénzek között is. Nem is értettem, miért van negyed dolláros (hisz az nem is kerek, mint egy logikus világban), ha vannak annál kisebb pénzek is. A mai napig nyújtom a tenyeremben az aprót, mert nem tudom megkülönböztetni a sok hasonló, fillérre hasonlító érmét. Azt se tudom elolvasni, mennyit ér a pénz (olyan rejtett módon van ráírva), és olyan sokféle van belőle. Ez a negyedezés pedig csak összezavar még jobban! 

Talán majd egyszer rászánom az időt, és megtanulom - de csak hogy tudjátok:

A magyarok sokkal egyértelműbben kinéző aprópénzt gyártanak, amikre ugye rá vannak írva az értékek is!

Nem akarom megszokni ezt a sok új dolgot, inkább csak túlélni, hogy nem értem, és 2 hónap múlva visszaevezni a kilogrammok, literek, Celsius fokok és kilométerek kontinensére!

 

És a végére egy jó tanács! Ha nem vagy felkészülve az eredményre, NE ÁLLJ RÁ AMERIKÁBAN A MÉRLEGRE!

Köszi, hogy olvastok! ;) A sztori folytatódik...

Szólj hozzá

utazás mint a filmeken International Riding Camp amerikaikonyha cikisztori